Sunday, February 15, 2009

سقوط هواپيمای ساخت کانادا

هواپيمايي که چند روز پيش توی بوفالو سقوط کرد ساخت بمباردير کانادا بوده است. بی بی سی فارسی که همواره اصل و نسب هواپيماهاي مشکل دار ايرانی را بررسی می کند، به محل ساخت اين هواپيما هيچگونه اشاره ای نداشته است!

اين را هم اضافه کنم که اين مدل هواپيما پيش از اين چندين سانحه ديگر داشته که خوشبختانه مرگبار نبودند و بيشتر با سرخوردن بدنه هواپيما روی باند پايان يافته اند - در پی اين سوانح، يکی از خطوط هوايي اروپايي کلا استفاده از اين نوع هواپيما را متوقف کرده و درحال دريافت غرامت از شرکت کانادايي هست.

بدنه اين هواپيما ساخت بمباردير، ارابه فرود آن ساخت شرکت هوافضای گودريچ کانادا و موتورهای آن ساخت پرت اند ويتنی کانادا می باشد. پرت اند ويتنی از حاميان خوب دانشکده های فنی کانادا بوده است و چند نفر از فارغ التحصيلان آزمايشگاه ما آنجا کار می کنند. پايين آمدن اعتماد به چنين هواپيماهايي منجر به سفارشات کمتر و قيمت پايينتر خواهد شد و دست اين شرکتها را برای توسعه و استخدام نيروهای جديد خواهد بست.
البته اينها برای کسی که دنبال کار صنعتی توی کانادا می گردد خبر خوبی نيست، ولی نمايانگر فاصله گرفتن صنعت کانادا از کيفيت بالای دهه های پيش هست که بايد زنگ اخطاری باشد برای کسانی که کيفيت توليدات صنعتی اين کشور را ضمانت شده می پندارند.

1 comment:

مهدی ع. said...

جستجوی گوگل نشان مي دهد که هيچکدام از منابع فارسي اينترنت به کانادايي بودن اين هواپيما اشاره اي نداشته اند.