Tuesday, January 24, 2006

روش مناسب برای خواندن متون انگليسی

يکی از نکات مهم در يادگرفتن زبان اين هست که هر متنی را که می خوانيد با صدای بلند بخوانيد - به عبارت ديگر لغات را تنها در ذهنتان پردازش نکنيد بلکه با زبانتان آنها را تلفظ کرده و باگوشتان به صدای خودتان بشنويد.


در کتابهای زبان دبيرستان بخشی به نام Read Aloud بود که لازم بود دانش آموز با صدای بلند متون و مکالمات را بخواند. معلمهای اول ابتدايي هم از دانش آموزان می خواهند در حين نوشتن مشقهايشان آنچه را که می نويسند برای مادرشان -که در آشپرخانه کارمی کند- بخوانند.


کسب مهارت بالا در خواندن متون موجب می شود که خواننده بدون نياز به تلفظ لغات، مفهوم لغات و جملات را دريابد. به اين حالت خواندن ذهنی متون Subvocalization می گويند. چنین حالتی کمک می کند متون با سرعت بسيار بالايي پردازش شوند. تندخوانی حالتی هست که Subvocalization نيز کمتر صورت می پذيرد و بنابراين بسياری معتقدند روش مناسبی برای يادگيری موارد مهم نمی باشد.


من به دليل اينکه عادت داشتم متون فارسی را بصورت ذهنی بخوانم، در انگليسی هم چنين روشی را برگزيدم. اکنون پس از سالها دريافتم که آن روش برای من در خواندن انگليسی سودمند نمی باشد. اين روزها هرکجا کاغذی يا متنی پيدا می کنم بصورت پچ پچه برای خودم می خوانم. اين روش به خوبی لغاتی را که در تلفظ يا مفهومشان مشکل دارم برایم مشخص می کند.

نکته کمی بی ربط:خواندن مقاله ها يا کتابهای انگليسی برای ما معمولاً کاری انرژی بر و خسته کننده می باشد. اگر مقاله ای را بصورت پی دی اف داريد می توانيد از منوی View بخش Read out Aloud را انتخاب کنيد و به متن مقاله گوش دهيد. اين روش البته وقتی مقاله سرشار از معادلات باشد به مشکل برخورد خواهد کرد!

موخره:
Speakonia
يک نرم افزار رايگان و مناسب هست که فايلهای متنی را می تواند بخواند.

No comments: