Monday, February 06, 2006

وبلاگهای اقتصادی

چند روز پيش اين مقاله را در بی بی سی ديدم:
تأثير وبلاگ نويسان در آرام کردن بورس تهران

راستش را بخواهيد من کمی نسبت به حسن نيت وبلاگهای بورسی بدبين هستم. زمانی که سهام شرکتهای دولتی به قيمتی کمتر از بازده شان فروخته می شد، کسی در روزنامه ها يا وبلاگها صدايش در نمی آمد. در دوران رشد حبابی قيمتها، وبلاگهای اقتصادی و روزنامه هايي مانند روزنامه آسيا، بر گرمی بازار می افزودند و اکنون که آينده روشنی پيش بازار سهام وجود ندارد، با بافتن گل واژه، از جماعت می خواهند که از فروش سهام خودداری کنند - که چه، - ايشان (آقايان وبلاگ نويس) بتوانند سهام خود را با قيمت بالاتر بفروشند!

منطق ساده بازار سهام حکم می کند که در زمان افزايش قيمت يک سهم نسبت به خريداری آن و در زمان کاهش قيمت آن نسبت به فروش آن اقدام شود.


می توان حدس زد که دليل کاهش تعداد وبلاگهای بورسی از تعداد 200 وبلاگ به حدود 30 مورد -طبق گزارش بی بی سی- به دليل بدقول در آمدن ايشان در دراز مدت بوده است. رسانه ای که بخواهد از خواننده سوءاستفاده بکند، نخواهد توانست در بلند مدت پايدار باشد.

اگر فروش سهام مورد نظر منطقی نيست؛ اين بدان معنی است که کسی که سهام را می خرد سود خواهد کرد. جای سوال هست که چرا وجود شرکتهای سرمايه گذاری - که با داشتن تحليلهای برتر و سرمايه مورد نياز می توانند اين سهام ارزانقيمت را خريداری کنند مانع افت قيمتها نمی شود؟

No comments: